
Behovsteori:
När våra behov inte är tillfredsställda uppstår en obalans som manar till handling.
Murray (1938) lägger fokus på det mänskliga behovet av att lyckas: "övervinna hinder och utöva makt, att sträva efter att lyckas med något svårt så väl och snabbt som möjligt".
Typiskt sett söker sig de personer med stort behov av att lyckas till större ,men inte omöjliga , utmaningar som involverar ett eget ansvar, kräver problemlösningsförmåga eller kreativitet, och faktiskt ger utdelning eller erkännande när man lyckas, istället för att bara innebära att man undviker att misslyckas.
Förväntningsteori:
Vroom (1964)
Människor väljer mellan flera handlingssätt:
* Förväntningar på hurvida man kommer att lyckas med handligen eller beteendet man föresatt sig, om man försöker.
* Tron på om handlingen eller beteendet man har i åtanke kommer att leda till det önskade resultatet.
* Hur man värderar resultatet.
Ett resultat man själv värderar väldigt högt, en stark tro på ett beteende kommer att leda till det resultat och en förväntan på att man själv kan lyckas med beteendet är faktorer som gör det sannolikt att en person kommer att välja att anstränga sig i just den riktningen.
Rättviseteori:
Intresserar sig för de tankeprocesser som är involverade i motivationen, fokus ligger på upplevd rättvisa. Adam (1965) drar slutsatsen att en person är motiverad så länger det råder balans mellan den egna insatsen och den belöning man får i jämförelse med andra.
Målteori:
Mål = något en person försöker uppnå, syftet med själva handlingen. En medarbetares syn på ett mål beror på:
* Belöningssystem
* Hur medarbetaren uppfattar sig själv
* På vilket sätt målen har satts
Man måste få feedback för att det ska fungera.
* Målen som är svåra att uppnå leder till en bättre prestation än de som är lätta. under förutsättning att den som ska uppnå målen har accepterat dem.
* Specifika mål leder till bättre prestationer än generella mål. Specifika mål verkar skapa bättre skärpa i våra intentioner och får oss att agera med bättre precision.
* Kunskap om vad det egna beteendet leder till för resultat leder till en förbättrat prestation.