FÖRBEREDELSE, URVAL och FORTLÖPANDE UTVECKLING

FÖRBEREDELSE
inför att starta rekryteringsprocessen:
Processen startar i och med att det uppstår ett behov av rekrytering.
Man bör göra en bakgrundsanalys bör ge svar på frågor som:
* Vilka förändringar står vi inför?
* Vilka arbetsområden kommer att öka framöver, vilka kommer att minska? Leder det till sammanslagning eller uppdelning av avdelningar?
* Vilken kompetens finns idag?
* Vilka utvecklingsvägar ser vi dör den nuvarande personalstyrkan med hänsyn till deras förutsättningar och önskemål.
* Hur vill vi att framtiden ska se ut.
Mål och ansvarsbeskrivningen är en listning av det arbete som ingår i befattningen. Krav- specifikation beskriver personen som ska utföra det, alltså krav och önskemål organisationen har med avseende på:
* Utbildning
* Erfarenhet
* Kunskap
* Kompetens
* Intresse och utvecklingspotential
* Praktiska förutsättningar och övriga krav
Med uttrycket kompetens menar man beteenden som bidrar till en yrkesrelaterad prestation.
För att kunna identifiera de färdigheter och förhållningssätt som ska ingå i kravspecifikationen är det en stor fördel att använda en kompetensmodell och välja olika dimensioner ur denna.
För att samla in info från de sökande kan det vara effektivt att använda ett ansökningsformulär eller ett strukturerat CV som personerna får skicka efter eller fylla på Internet. Fördelen är att de sökande tvingas lägga ner lite mer arbete på just denna ansökan. Då undviker man att personerna urskillningslöst skickar kopior på sina standardansökningar. Samtidigt ökar sannolikheten för att all den info som efterfrågas faktiskt tillhandahålls av de sökande. Materialet från alla sökande finns i samma form och man kan då lätt hitta avgörande infon.